Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням зборів суддів
Крюківського районного суду
м. Кременчука Полтавської області
від 30.05.2016 року № 15.1
Положення
про взаємодію Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області із засобами масової інформації та журналістами
1.1. Це положення визначає особливості взаємодії Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області (далі – Суд) із засобами масової інформації (далі – ЗМІ) та журналістами з метою забезпечення гласності, прозорості та відкритості діяльності Суду, а також створення сприятливих умов для отримання інформації про діяльність Суду особам, які займаються підготовкою та поширенням публічної інформації.
Положення розроблене для підвищення рівня довіри до Суду, формування правильного розуміння громадськістю ролі суддів через розбудову більш активної комунікації Суду зі ЗМІ, представниками громадських і неурядових організацій, які є головним джерелом отримання інформації широкими колами громадськості.
1.2. Положення розроблене на підставі законодавства України, зокрема: Конституції України, Цивільного процесуального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України: «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації»,«Про телебачення і радіомовлення», «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до судових рішень»,«Про державну таємницю», «Про звернення громадян»,«Про доступ до публічної інформації», «Про доступ до судових рішень», підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють забезпечення взаємовідносин судів і ЗМІ, а також на виконання рішення Ради суддів України «Щодо рекомендацій міжнародної конференції « Зміцнення довіри до судової влади через покращення взаємної комунікації», тощо.
1.3 Основними принципами взаємодії суду зі ЗМІ та журналістами є:
- дотримання прав громадян на недоторканість приватного життя, захист їх честі та гідності, дотримання прав організацій на захист їх ділової репутації;
- дотримання прав та законних інтересів учасників судового процесу під час надання ЗМІ та журналістам інформації про діяльність судів загальної юрисдикції;
- відкритість та доступність інформації про діяльність судів загальної юрисдикції, за виключенням випадків, передбачених законодавством;
- достовірність інформації про діяльність судів загальної юрисдикції та своєчасність її надання.
1.4 Метою взаємодії суду із ЗМІ та журналістами є:
- підвищення рівня відкритості правосуддя;
- підвищення ефективності судового захисту прав і свобод громадян та суб’єктів підприємницької діяльності;
- розповсюдження у ЗМІ достовірної інформації про діяльність судів загальної юрисдикції;
- підвищення рівня взаємної довіри та партнерства між суспільством та органами судової влади;
- проведення погодженої політики в сфері формування у громадськості об’єктивної оцінки діяльності судової системи.
2.1. Контактною особою для ЗМІ зі сторони суду виступає спеціаліст зі зв’язків з громадськістю Суду або інша особа, яка виконує функції взаємодії зі ЗМІ.
2.2. Інформація про цих осіб (П.І.Б) та спосіб контакту з ними (телефон, електронна пошта) має бути оприлюднена і доступна для ЗМІ зокрема, шляхом розміщення на веб - сайті Суду, у відповіді на інформаційні запити тощо.
2.3. До відома представників засобів масової інформації має бути доведено зміст цього Положення через розміщення його на веб - сайті суду.
3.1.Представники засобів масової інформації (друкованих, мовних, електронних - журналісти, оператори, фотографи тощо), відвідуючи суд з метою виконання професійних обов’язків, мають ознайомитися з цим Положенням та бути обізнаними :
- з необхідністю прояву поваги до суду та суддів;
- про гарантії кожної особи на повагу до приватності
- з поняттям презумпції невинуватості;
- про право кожного на справедливий судовий розгляд його/її справи неупередженим судом.
3.2. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду не повинна створювати незручностей для інших відвідувачів суду.
3.3. Присутність працівників ЗМІ у залі судового засідання під час розгляду справи не повинна відволікати Суд та учасників процесу. У разі зауважень з боку судді (головуючого) на неналежну поведінку, слід вибачитись і врахувати зауваження або мовчки залишити зал суду.
3.4. Представники ЗМІ повинні утримуватися від будь-яких дій, визнаних неприйнятними в державних установах та публічних місцях, зокрема, таких, що свідчать про явну неповагу до суду, або встановлених в суді правил, чи дій, що свідчать про їх реакцію на перебіг судового процесу, а також іншої публічної демонстрації свого ставлення до подій.
3.5. Всі присутні в судовому засіданні особи мають дотримуватись порядку під час судового засідання та виконувати розпорядження головуючого. За порушення журналістом, як і іншими присутніми в судовому засіданні, порядку під час судового засідання або невиконання ними розпоряджень головуючого, суд може застосувати заходи процесуального примусу у такому порядку: спочатку робиться попередження, а у разі повторного вчинення зазначених дій – видалення із залу судового засідання. За наявності в діях ознак адміністративного правопорушення винна особа може бути притягнута у встановленому порядку до адміністративної відповідальності.
3.6. Оскільки судді не мають права коментувати справи, які перебувають у їхньому провадженні, журналістам для отримання більш повної інформації про суть конфлікту, його правову природу і можливі правові наслідки завершення справи рекомендується спілкуватися з представника або адвокатами всіх сторін, прокурором та експертами.
3.7. Журналісти мають бути добре обізнані з правовими наслідками поширення у своїх матеріалах недостовірної інформації про особу (дифамація) та/або за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя ).
4.1. Загальні положення.
4.1.1. Доступ журналістів до приміщення суду і судових залів, де відкрито слухаються справи, відбувається на загальних підставах.
4.1.2. Працівники ЗМІ можуть пред’явити редакційне посвідчення, а за його відсутності - документ, що посвідчує особу.
4.1.3. Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення суду (окрім тих приміщень, які призначені лише для службового користування) або його залів на тій підставі, що вони не є учасниками процесу, не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в суді.
4.1.4. Журналісти як і представники громадськості мають право бути присутніми на відкритому судовому засіданні та на відкритому проголошенні судових рішень без попереднього дозволу (акредитації).
4.1.5. З метою належного виконання професійних обов’язків та уникнення непорозумінь журналістам та представникам ЗМІ бажано прибути до суду завчасно (не пізніше, ніж за 10-20 хвилин до початку судового засідання). До зали судового засідання слід заходити після запрошення судового розпорядника або секретаря судового засідання.
4.1.6. Поведінка журналістів та представників ЗМІ, присутніх на засіданні суду, повинна відповідати загальним етичним нормам, не має суперечити встановленим приписам процесуального законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, не повинна порушувати права інших осіб чи заважати здійсненню правосуддя. Зокрема, необхідно дотримуватися тиші, якщо особа не є учасником справи, уникати суперечок з судом та іншими учасниками процесу, а також виконувати законні розпорядження головуючого у справі судді.
4.1.7. Під час судового засідання журналісти та представники ЗМІ повинні утриматись від пересування в залі суду, а також необхідно налаштувати апаратуру таким чином, щоб вона не створювала гучних звуків, яскравих спалахів чи інших перешкод, які заважають належному судовому розгляду.
4.1.8. Судове рішення оголошується публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або його частини в інтересах моралі, громадського порядку чи національної безпеки в демократичному суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист приватного життя сторін, або – тією мірою, що визнана судом необхідною, – коли за особливих обставин публічність розгляду може зашкодити інтересам правосуддя.
4.1.9. Розгляд справи у закритому засіданні допускається за мотивованою і оголошеною публічно ухвалою суду у випадках, передбачених процесуальним законом.
4.1.10. Під час проведення закритих судових засідань пропуск осіб до залу судового засідання обмежується постановленою мотивованою ухвалою головуючого в судовому засіданні.
4.2Кримінальний процес.
4.2.1. Розгляд справ у всіх судах відкритий, за винятком випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної або іншої захищеної законом таємниці.
4.2.2. Справи про статеві злочини, про злочини осіб, які не досягли шістнадцятирічного віку, а також для забезпечення безпеки осіб, взятих під захист, оголошуються закритими на підставі мотивованої ухвали суду.
4.2.3. Розгляд може бути оголошено закритим для запобігання розголошенню відомостей про інтимні сторони життя осіб, які беруть участь у справі. У даному випадку суддя зобов’язаний надати зважену оцінку обставинам справи, зокрема оцінити ступінь суспільної потреби в закритті подібної інформації та мотивувати своє рішення.
4.3. Адміністративний процес.
4.3.1. Розгляд справ в адміністративних судах проводиться відкрито.
4.3.2. Суд ухвалою може оголосити судове засідання або його частину закритими з метою нерозголошення державної чи іншої таємниці, що охороняється законом, захисту особистого та сімейного життя людини, в інтересах малолітньої чи неповнолітньої особи, а також в інших випадках, установлених законом.
4.3.3. Під час розгляду справи в закритому судовому засіданні можуть бути присутніми лише особи, які беруть участь у справі, а в разі необхідності – експерти, спеціалісти, перекладачі та свідки.
4.3.4. Якщо під час закритого судового засідання буде встановлено, що інформація із обмеженим доступом є суспільно значимою або доступ до інформації обмежено з порушенням закону, суд постановляє ухвалу про її дослідження у відкритому судовому засіданні.
4.4. Цивільний процес.
4.4.1. Розгляд справ у всіх судах проводиться усно і відкрито.
4.4.2. Закритий судовий розгляд допускається у разі, якщо відкритий розгляд може привести до розголошення державної або іншої таємниці, яка охороняється законом.
4.4.3. Закритий судовий розгляд допускається також за обґрунтованими клопотаннями осіб, які беруть участь у справі, з метою забезпечення таємниці усиновлення, запобігання розголошенню відомостей про інтимні чи інші особисті сторони життя осіб, які беруть участь у справі, або відомостей, що принижують їх честь і гідність. У разі, коли крім прав особи, що охороняються відповідними процесуальними нормами, має місце публічний інтерес стосовно отримання інформації, суд зобов’язаний надати оцінку цим обставинам і приймати рішення лише після цього.
4.4.4. Про розгляд справи в закритому судовому засіданні суд зобов’язаний постановити мотивовану ухвалу в нарадчій кімнаті, яка оголошується негайно.
4.5.Розгляд справ про адміністративне правопорушення.
4.5.1. Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.
5.1.Журналісти, представники ЗМІ, як і інші учасники судового процесу та особи, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право використовувати портативні аудіо-технічні засоби відповідно до чинного законодавства.
5.2.Дозвіл на проведення в залі судових засідань фото- і кінозйомки, теле-, відео- звукозапису судового засідання надається відповідною ухвалою суду на клопотання журналістів та представників ЗМІ та за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, в порядку, встановленому процесуальним законом.
5.3. Клопотання про дозвіл на проведення фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису під час судового засідання надається (надсилається) до суду завчасно.
5.4.Відповідні клопотання розглядаються на початку судового засідання.
5.5. Проводити фото- і кінозйомку, теле-, відео-, звукозапис в залі судового засідання до оголошення судом рішення про надання на це дозволу заборонено.
5.6. У разі задоволення клопотання про проведення фото- і кінозйомки, теле, відео-, звукозапису в залі судового засідання, таке здійснюється зі спеціально відведених місць в межах відповідного залу.
5.7.Рекомендований зразок такого клопотання розміщено в додатку № 1 цього Положення.
5.8. Фото- відео- або телезйомки у загальних приміщеннях суду (вестибюлі, коридорах тощо) бажано уникати, оскільки відвідувачі суду мають право на захист своєї приватності. У разі потреби ідентифікації відеосюжету як такого, що ведеться з приміщення суду, операторам рекомендується знімати на тлі вивіски суду ззовні.
6.Інформаційні запити ЗМІ і журналістів
6.1. Загальні положення.
6.1.1. Для надання громадськості інформації про діяльність судової системи журналісти та ЗМІ мають право звертатися до суду з інформаційним запитом. Під інформаційним запитом щодо надання письмової або усної інформації у цьому Положенні розуміється усне або письмове звернення з вимогою надати письмову або усну інформацію про діяльність органів судової влади України та їх посадових осіб.
6.1.2. Журналісти або представники ЗМІ подають запит відповідному органу судової влади, його посадовим особам.
6.1.3. У письмовому запиті повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові запитувача, документ, письмова або усна інформація, що його цікавить, та адреса, за якою він бажає одержати відповідь.
6.1.4. Журналісти можуть подавати запити у будь-якій формі.
6.1.5. Враховуючи стислі строки, за якими працюють журналісти з огляду на потребу оперативного вироблення інформаційного продукту, з метою підвищення оперативності в наданні інформації на запити, рекомендується, щоб журналіст адресував усні запити особі, на яку покладено виконання функцій взаємодії за ЗМІ, а також повідомляв зазначену особу про факт відправлення та зміст письмового запиту.
6.1.6 Суди, повинні надавати ЗМІ лише перевірені дані або дані, що базуються на обґрунтованих припущеннях.
6.1.7. Якщо суд за своєю ініціативою вирішить надати ЗМІ інформацію про судовий процес, що триває, то така інформація повинна надаватись максимальній кількості ЗМІ без дискримінації , бажано, шляхом випуску прес-релізів, проведення прес-конференцій уповноваженими посадовими особами, чи за допомогою інших прийнятних методів.
6.2. Термін розгляду інформаційного запиту
6.2.1. Протягом десяти календарних днів суд письмово доводить до відома запитувача про те, що його запит буде задоволено або запитувана інформація чи документ не підлягає наданню для ознайомлення.
6.2.2. Задоволення запиту (у тому числі про надання письмової інформації) здійснюється протягом місяця, якщо інше не передбачено законом.
6.3. Особливості надання інформації у кримінальному процесі
6.3.1. У контексті кримінального процесу, що становить суспільний інтерес, або іншого процесу, який привернув особливу увагу громадськості, органи досудового слідства та суд повинні інформувати засоби масової інформації про різні процесуальні етапи руху справи тією мірою, якщо це не шкодить таємниці слідства та оперативно-розшукової діяльності або не затримує чи заважає відправленню правосуддя .
6.3.2. У межах кримінального процесу суд, працівники суду повинні утримуватись від оприлюднення інформації, що може зашкодити справедливості судового розгляду.
6.3.3. Погляди та інформація про судовий процес, що триває, мають передаватися або поширюватися через засоби масової інформації лише тоді, коли це не порушує презумпції невинуватості підозрюваного або обвинувачуваного у вчиненні злочину.
6.3.4. Інформація про особу свідка не повинна розголошуватись, крім випадків, коли свідок дав на це свою попередню згоду, ідентифікація свідка зачіпає суспільний інтерес, чи свідчення були надані у відкритому засіданні. Інформація про свідка ні за яких умов не повинна розголошуватись, якщо це пов’язане із загрозою для його життя чи безпеки і журналісти належним чином про таке поінформовані.
6.3.5. При наданні інформації про підозрюваних, обвинувачених чи засуджених, а також про інших учасників кримінального процесу, має дотримуватись їх право на захист недоторканості. Особливий захист має бути забезпечено неповнолітнім та іншим обмежено дієздатним учасникам процесу, а також потерпілим, підозрюваним, обвинуваченим та засудженим. У всіх випадках, особливу увагу слід приділяти тим негативним наслідкам, які може для цих осіб мати розкриття інформації, що дозволяє їх ідентифікувати.
6.3.6. Журналістам висвітлюючи судовий процес у кримінальній справі потрібно брати до уваги те, що ім’я фізичної особи, яку затримали, підозрюють чи обвинувачують у злочині, можна використати (оприлюднювати) лише тоді, коли набув законної сили обвинувальний вирок суду щодо неї. Журналісти мають пам’ятати про те, що судове рішення може бути оскаржене. Тому, висвітлюючи судові процеси, рішення щодо яких не набули законної чинності, представники мас- медіа мусять бути обережними у використанні лексики кримінального характеру, яка може бути доречною лише щодо завершених кримінальних процесів.
7.1 Відповідно до ст. 7 Закону України «Про доступ до судових рішень» у текстах судових рішень не можуть бути розголошені відомості, що дають можливість ідентифікувати фізичну особу. Такі рішення замінюються літерними або цифровими позначеннями.
7.2 До відомостей, які не підлягають розголошенню належать:
7.2.1 Імена (ім’я, по батькові, прізвище) фізичних осіб;
7.2.2 Місце проживання або перебування фізичних осіб із зазначенням адреси, номери телефонів чи інших засобів зв’язку,адреси електронної пошти, ідентифікаційні номери (коди);
7.2.3 Реєстраційні номери транспортних засобів, реєстраційні відомості реєстрів нерухомого майна;
7.2.4 Номери банківських рахунків, номери платіжних карток;
7.2.5 Інша інформація, що дає ідентифікувати фізичну особу.
8.1.Дане Положення вводиться в дію з моменту його затвердження.
8.2. Зміст цього Положення доводиться до відома журналістів та представників ЗМІ шляхом розміщення на інформаційному стенді приміщення суду та на офіційному веб-сайті суду.
Додаток № 1
Зразок клопотання на отримання дозволу
для здійснення фото і кінозйомки, відео -, звукозапису з
використанням стаціонарної апаратури у відкритому судовому засіданні
(оформлюється на редакційному бланку)
Судді Крюківського районного суду
м. Кременчука Полтавської області
П.І.Б.
представника засобу масової інформації
_________________________
(назва ЗМІ)
журналіста ______________(П.І.Б.)
(адреса ЗМІ: _______________________
тел. ___________ e-mail_____________)
В провадженні Крюківського районного суду м. Кременчука знаходиться справа № (зазначається номер справи) щодо (якщо відомо – коротко зазначається суть справи).
Відповідно до (посилання на норму Закону) прошу допустити працівників (повна назва ЗМІ) на здійснення фото - або кінозйомки, відео -, або/і звукозапису, трансляції з використанням стаціонарної апаратури в залі судового засідання під час розгляду вказаної справи з метою (обґрунтувати необхідність проведення зйомки)
В судовому засіданні будуть присутні: ______________________________ (зазначаються прізвища, імена та по батькові журналіста, оператора, фотографа, або інших представників ЗМІ, які будуть присутні у відкритому судовому засіданні).
________________ ______________ _______________________
(дата) (підпис) (ініціали, прізвище)